بلیط چارتر

بلیط چارتر، وقتی نوبت به خرید بلیط هواپیما میرسد و سراغ گزینه های مختلف برای انجام این خرید میرویم، به اصطلاحات و کلماتی کلیدی بر میخوریم که بی تردید در آن لحظه برای ما اهمیت بسیاری پیدا میکند چراکه در نهایت به هزینهی نهایی ما برای سفر مرتبط میشود. چارتر می تواند برای سفر شما یک گزینه مناسب باشد. چارتر از طرف شرکت های مختلفی ارائه می گردد که می توانید با تهیه چارتر سفر خود را آغاز کنید. چارتر دارای نکاتی می باشد که در این مقاله به آن اشاره می کنیم. چارتر را می توان با قیمت مناسب نیز تهیه نمود. بلیط چارتر می تواند باعث کاهش هزینه های شما گردد. در کنار چارتر می توان به بلیط هواپیما چارتر ، بلیط ، هواپیما چارتر ، بلیط چارتر هواپیما ، بلیط هواپیما ، چارتر تهران ، بلیط اتوبوس مشهد و چارتر مشهد نیز اشاره نمود.
بلیط چارتر، وقتی نوبت به خرید بلیط هواپیما میرسد و سراغ گزینه های مختلف برای انجام این خرید میرویم، به اصطلاحات و کلماتی کلیدی بر میخوریم که بی تردید در آن لحظه برای ما اهمیت بسیاری پیدا میکند چراکه در نهایت به هزینهی نهایی ما برای سفر مرتبط میشود. چارتر می تواند برای سفر شما یک گزینه مناسب باشد. چارتر از طرف شرکت های مختلفی ارائه می گردد که می توانید با تهیه چارتر سفر خود را آغاز کنید. چارتر دارای نکاتی می باشد که در این مقاله به آن اشاره می کنیم. چارتر را می توان با قیمت مناسب نیز تهیه نمود. بلیط چارتر می تواند باعث کاهش هزینه های شما گردد. در کنار چارتر می توان به بلیط هواپیما چارتر ، بلیط ، هواپیما چارتر ، بلیط چارتر هواپیما ، بلیط هواپیما ، چارتر تهران ، بلیط اتوبوس مشهد و چارتر مشهد نیز اشاره نمود.

یکی از این کلمات که زیاد به آن میخوریم به ویژه در پروازهای داخلی، کلمهی چارتر است، چارتر گاه حتی بدل به نوعی تبلیغ نیز میشود. بیشترین چیزی که از کلمهی چارتر برای ما تداعی میشود ارزانتر تمام شدن قیمت نهایی بلیط هواپیما است. اما وقتی از بلیط هواپیمای چارتر سخن میگوییم، دقیقا داریم از چه چیز حرف میزنیم؟ در ادامه معنی این کلمه را به همراه سایر کلمات کلیدی این حوزه برایتان شرح خواهیم داد. لازم به ذکر است که سامانه تیک بان قابلیت رزرو هتل را نیز فراهم نموده است. این سامانه با در اختیار داشتن مجموعه ای کامل از هتل های داخلی و بین المللی این امکان را بوجود می آورد تا بتوانید با کارت شتاب و پرداخت ریالی هتل خود را رزرو نمایید. به عنوان نمونه رزرو هتل مشهد، رزرو هتل کیش، رزرو هتل دبی و رزرو هتل استانبول در این سامانه به راحتی قابل انجام می باشد.

چارتر : تعریف چارتر

چارتر در لغت به معنای اجاره یا دربست نمودن است . در بحث گردشگری و سفر، چارتر معمولا به صورت اصطلاح به اجاره قرار گرفتن کامل یک هواپیما ( فول چارتر) یا تعدادی از صندلی های هواپیما ( سیت چارتر ) یا هتل، بلیط اتوبوس ، بلیط قطار رجا یا کشتی و یا هر وسیله و مکانی توسط یک شرکت و موسسه خدمات گردشگری استفاده می شود .

بنابراین در بستر گردشگری، چارتر را میتوان اینگونه تعریف کرد، بعضی آژانسها و شرکتهایی که خدمات مسافربری ارائه میدهند، یک هواپیما را از یک شرکت هواپیمایی اجاره میکنند، یعنی تمام صندلیهای آن هواپیما را برای مدتی معین در اختیار گرفته و کرایه میکنند و سپس برای آن اقدام به بلیط فروشی میکنند. به صورت خلاصه و ساده چارتر یعنی دربست گرفتن هواپیما. چارتر را ما درباره ی پروازها زیاد شنیده ایم اما بد نیست بدانید فقط برای پرواز استفاده نمی شود و برای هتل ها و حتی وسایل حمل و نقل هم استفاده می شود. اگر بخواهیم خیلی ساده تر بگوییم، چارتر چیزی مثل «خرید عمده نسبت به خرید تکی» است و هزینه ها را به مقدار چشمگیری کم می کند. در این شیوه با تعاریف دیگر همچون، چارترکننده و چاتر دهنده نیز روبهرو هستیم که تعهدات آنها نسبت به یکدیگر بر اساس قراردادی است که بایکدیگر میبندند که میزان فروش صندلی و مدت زمانی که چارترکننده بلیطهای هواپیما را بفروشد، مشخص میشود. 
قیمت بلیط هواپیماو بلیط خارجی نظیر بلیط استانبول را فقط از وب سایت تیک بان بخواهید.

در مجموع باید گفت بسیاری طرفدار بلیطهای چارتری هستند به ویژه آنهایی که ریسکپذیرترند و خرید بلیط هواپیما را میگذارند برای لحظههای آخر. به قول بسیاری، این بلیطها میتواند مناسب کسانی باشد که میخواهند در نهایت به صورت اقتصادی به سفر بروند. البته باید این نکته را به خاطر داشته باشید که چارتر کمی شما را مقید میکند چرا که به طور معمول و در بیشتر موارد امکان کنسلی و استرداد هزینه وجود ندارد. در نتیجه پیش از خرید نهایی بلیط هواپیما شرایط خود را به دقت بررسی کنید و ببینید کدام روش برای شما مناسبتر است.

چارتر : آشنایی با چند اصطلاح

فول چارتر: یعنی اجاره کلیه صندلی های یک پرواز در مسیر خاص و برای دوره ای مشخص توسط چارتر کننده. سیت چارتر: یعنی اجاره تعداد محدودی صندلی از یک پرواز در مسیر خاص و برای دوره ای مشخص توسط چارتر کننده. لازم به ذکر است که بسته به سیاست های کاری چارتر دهندگان و تقاضای چارترکنندگان ، سیت چارتر انواع مختلفی به شرح ذیل دارد: سیت چارتر بصورت شناور : در این حالت چارتر کننده متعهد است تعداد مشخصی صندلی را بصورت رفت و برگشت در یک مسیر پروازی در طی یک دوره معین مثلاً یک ماهه به فروش برساند . در این روش معمولاًرعایت فاصله زمانی مشخص بین تاریخ رفت و تاریخ برگشت بلیط های صادره ضروری نمی باشد .

سیت چارتر بک تو بک : در این حالت چارتر کننده متعهد است تعداد مشخصی صندلی را بصورت رفت و برگشت در یک مسیر پروازی و در هر پرواز به فروش برساند . بدیهی است در این روش رعایت فاصله زمانی مشخص بین تاریخ رفت و تاریخ برگشت بلیط های صادره ضروری است . سیت چارتر بصورت Block Seat : در این حالت چارتر کننده متعهد است تعداد مشخصی صندلی را بصورت رفت و برگشت با تاریخ مشخص در یک مسیر پروازی و برای یک پرواز مشخص به فروش برساند .

چارتر : تعاریف کلی

اگر یک آژانس کل یا بخشی از صندلی های یک هواپیما را پیش خرید کند، به آن آژانس ، چارترکننده می گویند. بنابراین قیمت بلیط هم توسط همان آژانس تعیین می شود. با این حال قیمت بلیط چارتر معمولا از بلیط سیستمی پایین تر است. بر خلاف حالت سیستمی در حالت چارتر کنسلی یا تعویض وجود ندارد و اگر پس از پرداخت قصد کنسل کردن داشته باشید یا به پرواز نرسید ، هیچ مبلغی به شما برگشت داده نمی شود. نرخ کودک و بالغ معمولا در چارتر برابر است. روش انجام کار به این صورت است که ، یک شرکت گردشگری معتبر با توجه به مجوزهای لازم میتواند درخواست چارتر هواپیما در مسیر خاصی را به ایرلاین ها ارائه داده و ایرلاین با توجه به صلاحدید و اخذ ضمانت های لازم از شرکت درخواست دهنده این اجازه را صادر نماید و پرواز چارتر را برقرار سازد . با توجه به اینکه چارتر کننده موظف میشود کلیه هزینه ها و همچنین فرایند فروش بلیط را خود طبق مبلغ توافقی با ایرلاین تضمین نماید . در قانون نیز به ایرلاین های اجازه داده شده که با توجه به نیاز بازار به بیشتر حالت چارتر را برقرار نمایند.

چارتر : دلیل تغییر قیمت بلیط چارتری چیست؟

شاید از خودتان بپرسید با این اوصاف، چرا باید قیمت بلیط چارتری مثلا به مقصد گرجستان در یک ماه، متفاوت با دو ماه دیگر باشد؟ جواب سوال این است که در واقع، کاهش یا افزایش قیمت بلیط چارتر کاملا بستگی به شرایط دارد. مثلا بعضی از مسیرهای پروازی مانند استانبول همیشه و در همه ی مواقع سال، مسافر دارد اما بعضی از مسیرها ممکن است فقط در ماه های خاصی مسافر داشته باشد و به همین دلیل، ممکن است در بعضی از مواقع به هر دلیلی پرواز چارتر خالی بماند، در نتیجه آژانس چارتر کننده متحمل هزینه می شود. به همین دلیل است که قیمت بلیط چارتری بالا و پایین می شود.

چارتر : مزایا و معایب بلیط چارتری

یکی از بزگرترین مزیت هایی که بلیط چارتر دارد، قیمت آن است. ممکن است شما بتوانید یک پرواز را با نصف قیمت واقعی آن خریداری کنید که این موضوع مخصوصا در فصل های لو سیزن خیلی احتمال بیشتری دارد. بعضی ازمواقع، شرکت های گردشگری برای بدست اوردن هزینه های چارترشان، بلیط هایشان را با سود کم می فروشند، بنابراین، این می تواند یک معامله برد- برد باشد. در واقع با اینکار هم صندلی های اجاره ای هواپیما خالی نمی ماند و هم شما با هزینه ی کمتری نسبت به هزینه ی واقعی، آن بلیط را خریداری کرده اید. یکی دیگر از مزیت های چارتر این است که تاریخ پرواز معلوم است، بنابرین دیگر نیازی به نگرانی درباره زمان حرکت یا مشکلاتی مثل کمبود جا نیست. اما همانطور که در بالا گفته شد، همیشه هم بلیط های چارتری ارزانتر از بلیط معمولی نیستند. بعضی از مواقع مانند ایام عید نوروز که سفر بیشتر می شود، مسلما این بلیط ها به راحتی فروخته می شوند و در نتیجه برابر با قیمت بلیط های معمولی است و یا حتی ممکن است از آن گرانتر باشد. در مورد عیب این نوع بلیط ها هم باید گفت که بزرگترین عیب آن، این است که نمی توانید بلیط را استرداد کنید و یا حتی اگر در شرایطی این امکان را داشته باشید، جریمه ی آن انقدر بالاست که تقریبا معادل هزینه خود بلیط است. شما می توانید بلیط ارزان هواپیما یا خرید بلیط هواپیما را از تیک بان تهیه نمایید.

چارتر : هواپیمای چارتری

توجه داشته باشید، پرواز چارتر با هواپیمای چارتر متفاوت است. هواپیماهای چارتر، از لحاظ اندازه کوچکتر هستند و قابلیت جابجایی کمتر از ۱۰ نفر مسافر را دارند. این هواپیماها، فضایی کاملا خصوصی را برای مسافر فراهم میکنند و به مراتب لوکستر و راحتترند. هواپیماهای چارتر معمولاً توسط شخصیتهای مهم، به ویژه تجاری و سیاسی جهت تسریع و تسهیل روند پرواز اجاره میشوند. باید توجه داشته باشید که که اگر شما هم می خواهید هزینه کمتری برای پرواز با هواپیما بپردازید می توانید سفر خود را طوری برنامه ریزی کنید که اول یک بلیط چارتر با قیمت بلیط چارتر تهیه کرده و بعد به ادامه برنامه سفرتان بپردازید. البته باید این را هم اضافه کنیم که در بعضی از مسیرهای پروازی مثل دبی و استانبول به واسطه وجود تقاضا، پروازهای چارتری به طور سالانه نیز وجود دارد. یكی از مشخصههای اصلی اینگونه پروازها، ریسك ناشی از پر یا خالی بودن پرواز است كه به طور مستقلی متوجه چارتر كننده بوده و در هر شرایطی چارتر دهنده هزینه كامل را دریافت خواهد كرد، به همین دلیل است كه معمولا چنین پروازهایی غیرقابل لغوشدن و تغییر تاریخ است. کرایه كلیه صندلیهای یك پرواز در مسیر خاص و برای دورهای از قبل تایین شده توسط چارتركننده را چارتر كامل میگویند. اجاره تعداد محدودی از صندلیهای یك پرواز در مسیری خاص و برای دورهای مشخص را اجاره صندلی میگویند. چارتر در یک نگاه :
  1. چارتر : هواپیمای چارتری
  2. چارتر : مزایا و معایب بلیط چارتری
  3. چارتر : دلیل تغییر قیمت بلیط چارتری چیست؟
  4. چارتر : تعاریف کلی
  5. چارتر : آشنایی با چند اصطلاح
  6. چارتر : تعریف چارتر

نظرات

ارسال یک نظر

پست‌های معروف از این وبلاگ

مهر 97 هزینه سفر هوایی عتبات چقدر خواهد بود؟

مدارک و چگونگی دریافت ارز مسافرتی